Status związku: krewniacy

animowany
minut
70'
Wiek
14+
Prod.
PL HR JP US
Kuratorka: Olga Bobrowska

Radykalna w wymowie, choć napisana w poetyce postmodernistycznych neologizmów, książka Donny Haraway (amerykańskiej filozofki nauki i feministki) „Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene” (2016), postuluje hasło „Róbcie krewniaków, a nie dzieci!” („Make Kin Not Babies!”). Z perspektywy gatunku ludzkiego – skoncentrowanego na sobie, samozadowolonego, zaślepionego w swej sprawczości – wezwanie to ma charakter skrajnie pesymistyczny. Haraway pisze: „Wraz z innymi uważam antropocen raczej za wydarzenie graniczne niż za epokę (…) Antropocen wyznaczają poważne nieciągłości; to, co nastąpi później, nie będzie takie, jak to, co miało miejsce wcześniej. Naszym zadaniem jest uczynienie antropocenu możliwie jak najkrótszym/ najwątlejszym (…)”. Krewniactwo, czyli relacja łącząca rodzaj ludzki i inne gatunkami bytujące na Ziemi, zakłada kohabitację, swoistego rodzaju współpracę, „bycie razem”. Nie jest to jednak utopijna wizja harmonijnego świata ludzi, zwierząt i przyrody. Rozpędzona katastrofa klimatyczna wraz ze wszystkimi swymi implikacjami z dnia na dzień coraz bardziej staje się faktem obserwowalnym i odczuwalnym, trwanie gatunków nie jest więc konstruktywnym projektem przyszłości, ale strategią stawiania czoła teraźniejszości. Pisze Haraway: „Zadanie polega na robieniu krewniaków jako pomysłowego powiązania praktyki uczenia się jak dobrze żyć i jak dobrze umierać, wspólnie, w gęstej teraźniejszości. Naszym zadaniem jest czynienie kłopotów, podsycanie możliwych reakcji na dewastujące wydarzenia, a także kojenie problemów i odbudowywanie stref spokoju. (…) W rzeczywistości, pozostawanie w kłopocie wymaga nauczenia się bycia prawdziwie obecnymi, nie poprzez zanikające chybotanie się pomiędzy straszliwą lub rajską przeszłością i apokaliptyczną bądź zbawienną przyszłością, ale poprzez bycie śmiertelną istotą wplecioną w miriady nieukończonych konfiguracji miejsc, czasów, spraw, znaczeń.” Idea stojąca za prezentowanym programem wyrasta z ducha pism amerykańskiej badaczki, ale – miejmy mimo wszystko nadzieję – osłabia jej pesymistyczny ton. Bezlik powiązań i uwikłań, które uświadamiają sobie, intuicyjnie wyczuwają bądź do których tęsknią, międzygatunkowi krewniacy, stanowi temat przewodni zebranych tu filmów. Bez szafowania post-apokaliptycznym katastrofizmem, ani uciekania się do sentymentalizmu, twórcy prezentowanych filmów kreują skondensowane światy międzygatunkowego bycia „tu-i-teraz” ze wszystkimi konsekwencjami tak złożonej rzeczywistości. W misternych wizualnie filmach Słodka noc, Historia wieloryba, Mnich i ryba oraz Kwiat (na marginesie zaznaczmy, że Zdzisław Kudła to wybitny, choć zapomniany klasyk-buntownik Polskiej Szkoły Animacji), twórcy skupiają się na „momencie przełomowym”, uwznioślającej lub tragicznej chwili zespolenia istot współzależnych ze sobą. Chorwackie filmy Spod którego kamienia wypełzli oraz Głód eksplorują procesy, w których na bazie pragnienia i woli przetrwania, rodzi się współzależność. Oglądając te filmy warto zwrócić uwagę na ich walory audialne. W oku świni, Le Meat oraz Puszcza: Dyptyk poddają wiwisekcji destrukcyjny wpływ ludzi na relacje międzygatunkowe, używając przy tym poetyk oniryzmu i horroru bądź alarmistycznej retoryki „animacji protestu”. Ostatni w programie, kanadyjski film Migracja, przedstawia świat post-kapitałocenu, przystanek w podróży istot zupełnie nie z tego świata, których celu nie poznamy nigdy, i które nigdy nie znajdą odpowiedzi na pytanie, dlaczego musieliśmy uczynić naszą epokę „możliwie jak najkrótszą/ najwątlejszą.”

Słodka noc / Nuit Chérie / Sweet Night, Lia Bertels, Belgia  2019, 13’43’’

Wszystkie niedźwiedzie mają zapaść w zimowy sen. Wszystkie, z wyjątkiem tego z szeroko otwartymi oczami.

 

Historia wieloryba / The Whale Story, Tess Martin, USA 2013, 3’34’’

Rybak przeżywa ważny moment z samicą humbaka na wodach u wybrzeży San Francisco. Czy to przykład komunikacji międzygatunkowej, czy tajemniczy przypadek? Ta prawdziwa historia jest opowiedziana farbą na 5-metrowej ścianie z pomocą przechodniów w parku Cal Anderson w Seattle.

 

Mnich i ryba / Le Moine et le poisson / The Monk and the Fish, Michael Dudok De Wit, Francja 1994, 6’20’’

Mnich znajduje rybę w zbiorniku wodnym w pobliżu klasztoru. Dostaje obsesji na jej punkcie i próbuje wszystkiego, aby ją złapać. Stopniowo historia staje się coraz bardziej symboliczna.

 

Kwiat / The Flower, Zdzisław Kudła, Polska   1973, 6’18’’

 

Na skalistej pustyni człowiek hoduje kwiat. Poświęca temu wszystkie swoje wysiłki i wyrasta przepiękny kwiat.

 

Spod którego kamienia wypełzli / Ispod kojeg li su samo kamena ispuzali / From Under Which Rock Did They Crawl Out, Daniel Šuljić, Chorwacja  2018, 5’30’’

Nadchodzi ciemność, która wkrótce wypełni całe pomieszczenie.

 

Głód / Lakota / Hunger, Petra Zlonoga, Chorwacja 2014, 6’05’’

Wszystko, co żyje, jest głodne; ziarno jest głodne światła, ptak jest głodny lotu, człowiek jest głodny dotyku drugiego człowieka. Ziarno tęsknoty wyrasta na to, co nas karmi.

 

W oku świni / In a Pig’s Eye, Atsushi Wada, Japonia   2010, 10’09’’

Ogromna świnia leży przed domem rodziny. Wszyscy wiedzą o ogromnej świni, a świnia wie o rodzinie. Ale żadne z nich nie zna myśli drugiego na ten temat.

 

Mięso / Le Meat, Wolfgang Matzl, Austria 2013, 2’16’’

Dzwoni telefon. “Pańskie jedzenie jest już gotowe”.

 

Puszcza: Dyptyk / The Wildwood Diptych, Szymon Ruczyński, Katarzyna Małyszko, Polska  2021, 9’03’’

PUSZCZA: DYPTYK to historia o starym lesie opowiedziana z dwóch perspektyw: natury i człowieka. Inspiracją dla filmu był konflikt o jeden z najcenniejszych lasów Europy – Puszczę Białowieską.

 

Migracja / Migration, Fluorescent Hill (Mark Lomond and Johanne Ste-Marie), Kanada   2014, 6’11’’

Film przyrodniczy w klasycznym stylu, ukazujący zwyczaje migracyjne stada dzikich stworzeń.

„Migracja” opowiada historię wielkiego stworzenia, które spada z nieba w małym, niemal opustoszałym miasteczku. Jak co roku wędruje po okolicy, kierując się zwierzęcym instynktem, który ma mu pozwolić na powrót do domu.

 

Tytuł oryginalny
Reżyseria
Kraj produkcji
Polska Chorwacja Japonia Stany Zjednoczone
Rok Produkcji
Język oryginału
Czas trwania
70' min
Kategoria wiekowa
14+
Repertuar
Rezerwuj
︁
Instagram
︁
Instagram
Używamy cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.

Polityka prywatności

Jak wyłączyć cookies?

Zamknij