Spokojna linia / Trait Calme / Calm Line, Gabrielle Mouret, Francja 2021, 5’36’’
Ktoś, gdzieś się budzi, a potem zostaje porwany przez wir codzienności.
We Have One Heart, Katarzyna Warzecha, Polska 2020, 11’20’’
Po śmierci matki Adam odnajduje korespondencję, wymienianą przed laty przez rodziców: Polkę i mieszkającego w Iraku Kurda. Dla Adama to okazja, by dowiedzieć się czegoś więcej o ojcu, którego nigdy nie poznał. Połączenie animacji rysunkowej z materiałami archiwalnymi pozwala przenieść się niemal 40 lat wstecz, poczuć emocje łączące żyjących w różnych częściach świata zakochanych oraz odkryć niezwykłą tajemnicę rodzinną.
Widzisz ich? / Can You See Them?, Bruno Razum, Chorwacja 2021, 10’27’’
Chłopiec-schizofrenik jest świadkiem zabicia jelenia w lesie i ucieka do domu. Miriady dziwnych wizji, jakie napotyka po drodze pogarszają jego stan. Bezpieczeństwo jego domu jest tylko iluzją, a szereg wizualnych bodźców zmusza go do cofnięcia się do początku opowieści, żeby spróbować zmienić kolejność wydarzeń.
Książę w cukierni / Prince in a pastry shop, Katarzyna Agopsowicz, Polska 2020, 16’06’’
„Książę w cukierni” to z pozoru żartobliwa opowiastka o szczęściu. „Ze szczęściem są same kłopoty” – mówi Duży Książę i mnoży przykłady owych kłopotów. Jego rozmówczynią jest Kaktusica, ucieleśnienie beztroski, niefrasobliwości, prostej radości życia, lecz przy tym żywa, inteligentna umysłowość potrafiąca w rozmowie zapędzić Księcia w kozi róg. Ta filozoficzna przypowiastka o pewnej parze jedzącej ciastka w kawiarni dotyka spraw fundamentalnych i bliskich każdemu – ulotności szczęścia, tego, że nie zawsze umiemy je dostrzec, nie wspominając już o tym, żeby przeżyć je jak najpełniej.
Cholerna kamera mojego ojca! / Ta presneta ocetova kamera! / My Father’s Damn Camera!, Miloš Tomić, Słowenia 2021, 6’40’’
Nierozważny chłopiec desperacko próbuje przyciągnąć uwagę swego ojca – fotografa, przez co staje się dla niego kłopotliwy. W konfrontacji z artystycznym chaosem ojca i obsesyjną fascynacją fotografią-życiem, na drodze dorastania elementy te stają się w końcu podstawą wzmocnienia więzi między ojcem a synem.
Proszę nie dotykać / Please Don’t Touch, Capucine Gougelet, Francja 2021, 9’15’’
Zasady zachowania w muzeum są proste: nie biegać, nie dotykać, nie krzyczeć, być zawsze być grzecznym.
Epidemia, Kristjan Holm, Estonia 2021, 10’10’’
Kamera podąża za wydarzeniami po tym jak dwójka dzieciaków znajduje pudełko zapałek i postanawia ugotować jajko.
Żegnaj mój mały bloku! / Pá kis Panelom! / Bye Little Block!, Éva Darabos, Węgry 2020, 8’42’’
Młoda kobieta dowiaduje się, że niedługo będzie musiała wyprowadzić się z bloku, w którym mieszka. Po otrzymaniu przykrych wiadomości od właściciela mieszkania ogarniają ją emocje. Pożegnalna łza staje się betonowym monolitem. Kiedy kropla spada na ziemię, w okolicy bunkra, który nazywała domem, pojawia się surrealistyczna panorama…
Mulm, Carol Ratajczak, Tobi Trebeljahr, Niemcy 2020, 6’51’’
Wizualna podróż przez zakłócony zmysł percepcji głównego bohatera. Ogarnięty obsesją fizyk w świecie turystów z plecakami obserwuje odległy pierścień będący źródłem impulsów. Zmęczony ciągłym hałasem powodowanym przez kota sąsiada, który przeszkadza mu w pracy, powoli popada w szaleństwo. Na surrealistycznej pustyni zmaga się z powiązaniami między sąsiadem, kotem i pierścieniem.