Anima. Mistrzowie polskiej animacji, spotkanie z Jerzym Armatą autorem książki

animowany
Na zdjęciu znajduje się mężczyzna w średnim wieku z siwymi, lekko falującymi włosami i brodą. Ma zamyślony wyraz twarzy i spogląda w bok. Ubrany jest w czarną koszulkę z białym logo na piersi oraz jasne jeansy. Na jego lewej ręce widać niebieską opaskę i srebrną obrączkę. W tle znajduje się biurko z różnymi papierami, zdjęciami i plakatami przypiętymi do tablicy korkowej.
12.04
sobota
17:00
Język oryginalny
Lektor
Wstęp Wolny

Spotkanie połączone z projekcją filmów. Prowadzenie Piotr Zwierzchowski

Rozmowa w j. polskim, z tłumaczeniem symultanicznym na język angielski.

Polski film animowany zawsze miał mocną pozycję na arenie międzynarodowej, zdobywając ogromną ilość trofeów na najbardziej prestiżowych światowych festiwalach. Polską szkołę animacji, w której prym w latach 60., 70. i 80. ubiegłego wieku wiedli Jan Lenica, Walerian Borowczyk, Witold Giersz, Daniel Szczechura, Mirosław Kijowicz, Kazimierz Urbański, Ryszard Czekała, Jerzy Kucia, Zbigniew Rybczyński, a później Piotr Dumała, ceniono na świecie równie wysoko jak tę „właściwą” szkołę polską spod znaku Andrzeja Wajdy, Andrzeja Munka czy Jerzego Kawalerowicza.

„Anima. Mistrzowie polskiej animacji / Masters of Polish Animation” to wydawnictwo, które obejmuje całościowo dokonania polskiej animacji autorskiej – w aspekcie historycznym i rodzajowym – poprzez omówienie dokonań jej najwybitniejszych przedstawicieli, od czasów Waleriana Borowczyka i Jana Lenicy, po artystów najmłodszych, a już mających ugruntowaną pozycję na mapie światowej animacji, czego najlepszym przykładem Marta Pajek.

W książce znalazło się 50 esejów poświęconych twórczości najwybitniejszych mistrzów polskiej animacji (+ Intro – nieco historii oraz Outro – ku mistrzostwu, poświęcone twórcom młodym o niewielkim jeszcze dorobku, a dobrze rokującym na przyszłość). Towarzyszą jej 4 płyty zawierające 53 filmy (po jednym tytule każdego omawianego twórcy, w tym poza wspólnym filmem Borowczyka i Lenicy, po jednym filmie każdego z nich oraz dodatkowo film Małgorzaty Bosek-Serafińskiej dedykowany Markowie Serafińskiemu).

Bohaterowie tomu: Jacek Adamczak, Julian Józef Antonisz, Ryszard Antoniszczak, Tomasz Bagiński, Walerian Borowczyk/Jan Lenica, Marian Cholerek, Andrzej Czeczot, Ryszard Czekała, Piotr Dumała, Leszek Gałysz, Witold Giersz, Jerzy Kalina, Piotr Kamler, Mirosław Kijowicz, Krzysztof Kiwerski, Dorota Kobiela, Leszek Komorowski, Joanna Jasińska-Koronkiewicz, Jerzy Kucia, Zdzisław Kudła, Stanisław Lenartowicz, Lechosław Marszałek, Władysław Nehrebecki, Hieronim Neumann, Bogdan Nowicki, Zofia Ołdak, Zofia Oraczewska, Marta Pajek, Izabela Plucińska, Zbigniew Rybczyński, Stefan Schabenbeck, Marek Serafiński/Małgorzata Bosek-Serafińska, Marek Skrobecki, Alexander Sroczyński, Edward Sturlis, Daniel Szczechura, Piotr Szpakowicz, Stefan Szwakopf, Robert Turło, Kazimierz Urbański, Andrzej Warchał, Zenon Wasilewski, Mariusz Wilczyński, Tadeusz Wilkosz, Bronisław Zeman, Wiesław Zięba, Jerzy Zitzman.

Objętość książki: 525 stron (wydanie dwujęzyczne).

Pan Piórko śni / Mr Plume’s Dream, Zenon Wasilewski, Polska 1949, 11’19’’

Alojzy Piórko, szeregowy urzędnik, śni, że fruwa nad miastem i zaprowadza nowy ład w swoim miejscu pracy: wydłuża płatny urlop do dwóch miesięcy, a dni wolne w tygodniu do trzech…

Słonioga / L’Araignéléphant / The spiderelephant, Piotr Kamler, Francja 1968, 9’46’’

Wędrówka poprzez różne warstwy czasu i przestrzeni, którą odbywa wielonożna, dwuznaczna postać potrafiąca poruszać się tylko w jednym kierunku.

Figury niemożliwe i inne historie II / Impossible Figures and Other Stories II, reż. Marta Pajek, Polska 2016, 15’

Bohaterką filmu jest kobieta, która w codziennej bieganinie potyka się i przewraca. Kiedy wstaje, odkrywa że jej dom posiada nieoczekiwane właściwości – zbudowany jest z paradoksów i wypełniony iluzjami. Film jest drugą częścią tryptyku „Figury Niemożliwe i inne historie” inspirowanego koncepcją figury niemożliwej. Każda z części opowiada o dążeniu do doskonałości i spełnienia w rzeczywistości pełnej pułapek.

Fotel / The Chair, Daniel Szczechura, Polska 1963, 5’35’’

Historia walki o władzę opowiedziana za pomocą genialnie prostych środków graficznych. Gdzieś w kolumnowej sali pewnego monumentalnego gmachu odbywa się ważne zebranie. Jedno miejsce przy stole prezydialnym jest puste. Zasiądzie przy nim ten, kto użyje lepszego fortelu, by się do niego dostać. Wszystkie chwyty z podstawianiem nogi przeciwnikom dozwolone. Rozgrywka o tytułowy fotel ukazana jest z lotu ptaka: walczące ludziki przypominają ruchliwe, abstrakcyjne kółka, zbijające się w gromadki lub rozpierzchające na różne strony.

Jerzy Armata

Krytyk filmowy i muzyczny. Wiceprzewodniczący Koła Piśmiennictwa Stowarzyszenia Filmowców Polskich, polskiej sekcji FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych). Selekcjoner i juror wielu festiwali filmowych. Dyrektor artystyczny Tarnowskiej Nagrody Filmowej. Wykładowca Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Autor licznych artykułów prasowych, audycji telewizyjnych i radiowych, a także kilkunastu książek o tematyce filmowej. Laureat nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

Tytuł oryginalny
Reżyseria
Kraj produkcji
Rok Produkcji
Język oryginału
Czas trwania
90 min
Kategoria wiekowa
Repertuar
Rezerwuj
︁
Instagram
︁
Instagram
Używamy cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.

Polityka prywatności

Jak wyłączyć cookies?

Zamknij