14. Animocje. Znamy zwycięzców!

12 kwietnia, 2025
abstrakcyjna mroczna grafika

Znamy już zwycięzców konkursów odbywających się w ramach 14. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych ANIMOCJE. Oto oni:

GRAND PRIX i 10.000 zł

Nina Gantz za film Wander to wonder

Na apokaliptyczne czasy – apokaliptyczny film. Z czarnym humorem uchyla zasłonę zainscenizowanej rzeczywistości, by ukazać prawdziwych ludzi – w całej ich żałosnej, ale i pięknej naturze.

For these apocalyptic times, we chose an apocalyptic movie. With a dark sense of humour, it lifts the veil of a staged reality to show the real humans behind it, in all their pathetic beauty.

Nagroda Filmowa Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego za Najlepszy Film Polski i 10.000 zł / The Film Award of the Marshal of the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship for the Best Polish Film and 10.000 zlotys

Maks Rzontkowski za film Jak być męczennikiem

Jak anioł stróż, ten film poklepuje nas po plecach i mówi, że w porządku jest nie być moralnie czystym. I że nie trzeba lubić ciasta marchewkowego.

Just like a guardian angel, this film pats us on the back and tells us it’s okay not to atain moral purity, and also not to like carrot cake.

Najlepszy Film Muzyczny i 3.000 zł / The Best Music Film and 3.000 zlotys

Samuel Patthey za film Voiceless

Pulsujący język wizualny filmu wywołuje organiczny lęk przed rodzicielstwem – być może nawet przed ciążą – ucieleśniony w nieoczywisty sposób przez młodą męską postać. To odzwierciedlenie głębszego niepokoju związanego z dawaniem życia w kruchym świecie. Za intymny obraz współczesnej wrażliwości.

The film’s pulsating visual language evokes a bodily fear of parenthood — perhaps even pregnancy — unusually embodied by a young male figure, echoing a deeper anxiety about creating life in a fragile world. For its intimate portrayal of contemporary vulnerability.

Specjalne wyróżnienie i 3.000 zł / Special Mention and 3.000 zlotys

Koji Yamamura za film Extremely short

Film, który ukazuje jednocześnie to co w środku i to co na zewnątrz, jest emocjonalny i metanarracyjny, objaśniający i teatralny. Wspaniale bawi się konwencją eksperymentalnej animacji, łącząc film z warstwą tekstualną. Pomysłowy, a przy tym bardzo piękny.

A film that manages two things at once, being both inside and outside, emotional and meta, explanatory and theatrical. It brilliantly played with the conventions of experimental animation, by blending the film and its intention note together. It is clever, but also very beautiful.

Specjalne wyróżnienie i 3.000 zł / Special Mention and 3.000 zlotys

Jadwiga Kowalska za film The car that came back from the sea

Za uchwycenie ducha młodości przemierzającej kraj w stanie upadku, gdzie rozklekotany samochód staje się metaforą narodu stojącego na krawędzi.

For capturing the spirit of youth driving through a collapsing country, where a beat-up car becomes a powerful metaphor of a nation on a brink.

Specjalne wyróżnienie i 3.000 zł / Special Mention and 3.000 zlotys

Fanny Sorgo, Eva Pedroza za film Tako Tsubo

Film, który splata surrealizm, emocjonalną głębię i czarny humor, by ukazać cichy dryf współczesnego społeczeństwa, gdzie znieczulenie czy odcięcie od bólu staje się coraz częściej prostym, rutynowym rozwiązaniem. Rysunkowa animacja ukazuje kruchą równowagę między oderwaniem a introspekcją, subtelnie mówi o emocjonalnym ciężarze współczesnego życia.

A film that intertwines surrealism, emotional depth, and dark humor to reflect the quiet drift of a modern society, where numbing or cutting out pain is increasingly seen as a simple, almost routine solution. Its hand-drawn animation captures the fragile balance between detachment and introspection, speaking subtly to the emotional toll of contemporary life.

Nagroda Zespołu Edukatorów Filmowych za Najlepszy Film dla Dzieci i Młodzieży i 3.000 zł / The Team of Film Educators Award for Best Film for Children and Young Adults and 3.000 zlotys

Marcin Podolec za film Ziemniaki

Osobista i bardzo uniwersalna opowieść o różnych modelach rodzicielstwa. O uczeniu się na błędach poprzednich pokoleń i wyciąganiu wniosków z własnych doświadczeń.Film zwraca uwagę płynną, potoczystą narracją. Obrazy wyłaniają się tu ze świata wspomnień, natrętne myśli prześladują widza na równi z bohaterem, a rozedrgana, komiksowa forma przepięknie wypełnia się kolorami. Jest to krytyczny, ale też czuły i subtelny portret dwóch modeli ojcostwa. Pierwszy, popychając dziecko ku doskonałości, nakłada na nie presję sukcesu, która kładzie się cieniem na całym jego życiu. Drugi, wyrozumiały i uważny, wspiera dziecko w popełnianiu błędów i normalizuje przeciętność.

A personal and highly universal story about different models of parenthood — about learning from the mistakes of previous generations and drawing conclusions from one’s own experience. The film stands out with its smooth, flowing narration. Images emerge from the world of memories, obsessive thoughts haunt the viewer just as they do the protagonist, and the vibrant, comic-like form fills beautifully with color.It is a critical, yet tender and subtle portrait of two fatherhood models. The first, pushing the child towards perfection, imposes the pressure of success, casting a long shadow over their entire life. The second, understanding and attentive, supports the child in making mistakes and normalizes mediocrity.

Specjalne Wyróżnienie od Zespołu Edukatorów Filmowych / The Team of Film Educators Special Mention

Loïc Espuche za film YuckI

Mistrzowska animacja, łącząca znakomite pomysły z wciągającą opowieścią o niezwykle wartościowym przesłaniu.

Sportretowane w filmie dzieci to ludzie z krwi i kości – ich ekranowe poczynania do złudzenia przypominają zachowania prawdziwych maluchów. Ta uderzająca wiarygodność obejmuje również filmowy camping – senny, rozleniwiony, upalny, przypominający prawdziwe letniska, które odwiedzał każdy z nas.Film w bezpretensjonalny sposób ukazuje początek okresu dojrzewania. Zachęca do akceptacji ciała i jego potrzeb. Odrzucenia uprzedzeń i krzywdzących konwenansów, które płynnie przechodzą ze świata dorosłych do świata dzieci. Pomysłowo operując brokatowym, różowym światłem zrównuje wszystkich ludzi, normalizując nasze podejście do cielesnej bliskości.

A masterful animation that combines brilliant ideas with an engaging story and a deeply meaningful message.The children portrayed in the film are flesh-and-blood individuals — their on-screen behavior mirrors that of real kids. This striking realism also extends to the film’s camping setting — drowsy, lazy, sweltering — evoking the real summer retreats many of us remember from childhood.The film presents the onset of adolescence in an unpretentious way. It encourages acceptance of the body and its needs, and the rejection of prejudice and harmful social norms that flow seamlessly from the adult world into the world of children. With clever use of glittery pink light, it levels all people and helps to normalize our approach to physical closeness.

Nagroda Specjalna Junior Jury i 2.000 zł / Junior Jury Award and 2.000 zlotys

Maks Rzontkowski za film Jak być męczennikiem

Za humorystyczne podejście do problemu skrajnego braku asertywności, którego korzenie sięgają aż po lata dziecięce, niepowtarzalną szatę graficzną nacechowaną nostalgią do początków grafiki 3D i charakterystyczne archetypy postaci.

For its humorous take on the issue of an extreme lack of assertiveness rooted in childhood, its unique visual style infused with nostalgia for early 3D graphics, and its distinct character archetypes.

Specjalne Wyróżnienie od Junior Jury / The Junior Jury Special Mention

Sofiia Chuikovska, Loïck Du Plessis D’argentré, Lina Han, Simin He, Jiaxin Huang, Maud Le Bras, Bingqing Shu za film The Shyness of Trees

Za klarowne  przekazanie wzruszającej historii przy użyciu niewielkiej ilości słów, niesamowite opracowanie wizualne i postacie, w których emocje można wniknąć od pierwszego wejrzenia.

For its clear and touching storytelling achieved with minimal words, its remarkable visual execution, and characters whose emotions are immediately palpable.

Nagroda Publiczności / The Audience Award

Maks Rzontkowski za film Jak być męczennikiem

Nagroda Publiczności dla Najlepszego Filmu dla Dzieci i Młodzieży / The Audience Award in the Films for Children and Young Adults Competition

Augusto Zanovello za film Lola i pianino hałasów

Twórcom gratulujemy!

Rezerwuj
︁
Instagram
︁
Instagram
Używamy cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.

Polityka prywatności

Jak wyłączyć cookies?

Zamknij